به گزارش عصر کشاورزی، در یکی از بزرگترین شکستهای حقوقی برای شرکت تسلا، این خودروساز به پرداخت ۲۴۳ میلیون دلار غرامت بابت یک تصادف مرگبار در سال ۲۰۱۹ محکوم شد. بر اساس رای هیئت منصفه، سیستم رانندگی نیمهخودکار Autopilot سهم قابلتوجهی در وقوع این حادثه داشته است. این حکم میتواند تأثیرات گستردهای بر آینده فناوریهای خودران در صنعت خودرو داشته باشد.
این تصادف در جادهای روستایی در ایالت فلوریدا رخ داد. جورج مکگی، راننده خودرو در حالی که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۲ مایل بر ساعت) در حال حرکت بود، از چراغ توقف عبور کرد و با یک خودروی پارکشده برخورد کرد. در پی این برخورد شدید، نایبل بناویدس لئون، زن ۲۲ سالهای که سرنشین خودرو بود، در دم جان باخت. سرنشین دیگر خودرو نیز با شکستگی شدید استخوانها و آسیب مغزی مواجه شد.
جورج مکگی در دادگاه اقرار کرد که هنگام رانندگی حواسش به دلیل افتادن گوشی پرت شده بود و به طور کامل به سیستم Autopilot تسلا اعتماد کرده بود. او در دادگاه گفت: «من زیادی به فناوری اعتماد کردم. فکر میکردم اگر مانعی سر راه باشد، خودرو هشدار میدهد و ترمز میزند.»
وکلای خانواده قربانی استدلال کردند که تسلا باید استفاده از Autopilot را در جادههایی که برای آن طراحی نشده، محدود میکرد و همچنین وقتی راننده نشانههایی از حواسپرتی نشان میدهد، باید سیستم را بهصورت خودکار غیرفعال میکرد.
برت شرایبر، وکیل قربانیان، گفت: «تسلا این رفتار پرخطر را ممکن کرد و با نامگذاری گمراهکننده «Autopilot»، به کاربران وعدهای فراتر از واقعیت داد.»
او همچنین ادعا کرد که تسلا در ابتدا وجود لاگهای دیجیتال و ویدئوهای ثبتشده از لحظه تصادف را انکار کرده، اما متخصصان حقوقی توانستند دادهها را بازیابی کنند.
واکنش تسلا
تسلا در بیانیهای اعلام کرد که این رای را نادرست میداند و قصد تجدیدنظر دارد. در بیانیه میخوانیم: «این رای نهتنها اشتباه است، بلکه میتواند توسعه فناوریهای نجاتبخش را به تاخیر و امنیت صنعت خودرو را به خطر بیندازد.»
وکیل تسلا، جوئل اسمیت، گفت که مقصر اصلی خود راننده بوده و شرکت بارها به کاربران هشدار داده که باید در تمام مدت هوشیار باقی بمانند. او همچنین افزود که راننده در گذشته چندین بار از همین تقاطع عبور کرده بود بدون اینکه مشکلی پیش بیاید. وکیل تسلا میگوید: «او داشت دنبال گوشیاش میگشت. این علت واقعی تصادف بود.»
این رای میتواند نقطهعطفی در برخورد قانونی با سیستمهای رانندگی نیمهخودکار باشد. بسیاری از کارشناسان میگویند شرکتها باید در طراحی و تبلیغ این فناوریها، از جلب اعتماد بیشازحد رانندگان خودداری کنند.
منبع: interestingengineering
۵۸۵۸
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰