کد خبر : 219996
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 مرداد 1404 - 18:33

هوش مصنوعی چه بر سر روزنامه‌نگاری آنلاین می‌آورد؟

هوش مصنوعی چه بر سر روزنامه‌نگاری آنلاین می‌آورد؟

رسانه‌ها نسبت به کاهش تا ۸۰ درصدی ترافیک از گوگل هشدار داده‌اند؛ مسئله‌ای که می‌تواند مدل اقتصادی روزنامه‌نگاری آنلاین را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند.

هوش مصنوعی چه بر سر روزنامه‌نگاری آنلاین می‌آورد؟

شرکت تحلیل داده Authoritas در پژوهشی اعلام کرده است که اگر یک سایت پیش از این در نتایج جست‌وجوی گوگل در رتبه اول قرار داشت، با نمایش خلاصه هوش مصنوعی در بالای صفحه، ممکن است تا ۷۹ درصد از بازدید خود را برای آن عبارت جست‌وجو از دست بدهد. این اتفاق توضیحی ساده دارد. کاربران پاسخ مورد نظر خود را مستقیماً از طریق خلاصه هوش مصنوعی دریافت می‌کنند و دیگر نیازی به کلیک روی لینک منبع اصلی نمی‌بینند. البته این مسئله تهدیدی جدی برای رسانه‌هایی است که وابسته به ترافیک از مسیر موتورهای جستجو هستند.

گوگل در واکنش به این ادعا، نتایج تحقیق را رد کرد و آن را «نادرست» و مبتنی بر داده‌های قدیمی دانست. سخنگوی گوگل در همین رابطه اعلام کرد: «ما همچنان روزانه میلیاردها کلیک به وب‌سایت‌ها ارسال می‌کنیم و کاهش شدیدی که گفته شده را مشاهده نکرده‌ایم.

به گفته گوگل، این ویژگی جدید باعث می‌شود کاربران سوالات بیشتری بپرسند و به وب‌سایت‌های جدیدتری دسترسی پیدا کنند. شگفت اینکه نتایج دو پژوهش مستقل خلاف این ادعا را نشان می‌دهند.

در تحقیقی دیگر که توسط مرکز پژوهشی Pew انجام شد و شامل بررسی حدود ۶۹ هزار جست‌وجو در طول یک ماه بود، مشخص شد کاربران تنها از هر ۱۰۰ جست‌وجو، یک‌بار روی لینک زیر خلاصه هوش مصنوعی کلیک می‌کنند.

رسانه‌های آنلاین بریتانیایی می‌گویند که آثار این تغییر را از همین حالا احساس کرده‌اند. به گفته کارلی استیون از MailOnline، نرخ کلیک کاربران از نتایج جست‌وجویی که شامل خلاصه هوش مصنوعی می‌شود، روی دسکتاپ ۵۶.۱ درصد و در موبایل ۴۸.۲ درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید  مهندسان گوگل چقدر حقوق می‌گیرند؟

برخی معتقدند گوگل عمداً کاربران را در «محیط بسته» خود نگه می‌دارد تا از خروج آن‌ها به سایت‌های خارجی جلوگیری کرده و از محتوای تولید شده توسط دیگران به نفع خود بهره ببرد. برای مثال، لینک‌های یوتیوب که متعلق به شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت است، در این خلاصه‌ها جایگاه بالاتری نسبت به سیستم معمول دارند.

مطالعه شرکت Authoritas اکنون بخشی از شکایتی رسمی به نهاد رقابت و بازار بریتانیا (CMA) شده است.

در حالی‌که هنوز فقط بخشی از جست‌وجوهای گوگل تحت تأثیر خلاصه‌های هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند، رسانه‌ها نگران هستند که این روند ادامه‌دار باشد و در نهایت تأثیر مخربی بر مدل اقتصادی رسانه‌های آنلاین بگذارد.

منبع: خبرآنلاین

حتما بخوانید : ما به آب «وزن» ندادیم!

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.