امروز: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت: ۰۹:۴۳

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

اتحادیه های ملی و استانی در توزیع مرغ نقش فعالتری برعهده گیرند

اتحادیه های ملی و استانی در توزیع مرغ نقش فعالتری برعهده گیرنداتحادیه های ملی و استانی در توزیع مرغ نقش فعالتری برعهده گیرند

به گزارش روز سه شنبه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، « صدرا علی اکبر خانی» افزود: اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور بیش از ۲۸ اتحادیه استانی و ۴۰۰ شرکت تعاونی مرغداران گوشتی تولید بالغ بر ۸۰ درصد مرغ گوشتی کشور را بر عهده دارد.

وی افزود: ماموریت اصلی اتحادیه سراسری کاهش هزینه های تولید ؛دفاع از حقوق صنفی اعضائ؛بازاریابی و بازار رسانی محصولات تولیدی اعضاء و تامین نهاده های مورد نیاز است.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطر نشان کرد: راه اندازی سامانه بازارگاه از سوی وزارت جهاد کشاورزی از یک سو نهاده به دست تولید کننده واقعی می رسد و از طرف دیگر از خطاهای فردی مدیران تشکل های جلوگیری می شود، ضمن اینکه سامانه هنوز اشکالات مختصری دارد.

علی اکبرخانی گفت: اتحادیه مرکزی مرغداران گوشتی به عنوان نماینده ۲۴ هزار بهره بردار ؛وظیفه چانه زنی و حمایت از تولید کننده را بر عهده دارد به همین منظور تقاضای تجدید نظر در قیمت مرغ زنده از درب مرغداری ها را به کارگروه ستاد تنظیم بازار ارائه داده ایم، زیرا تولید در شرایط کنونی با افزایش چشمگیر قیمت کرایه حمل که جزو لاینفک بهای تمام شده محصول به حساب می آید.

وی افزود: افزایش نامتعارف ریز مغذی ها و واکسن های طیور همچنین افزایش قیمت جوجه یک روزه که خود دلیل منطقی برای افزایش قیمت مرغ گوشتی است، قیمت مصوب نهاده های دولتی (ذرت؛کنجاله ی سویا) با سیر صعودی ۱۵ درصدی مواردی است که در قیمت تمام شده لحاظ نشده و ادامه شرایط موجود، روند تولید مرغ را دچار مخاطره می کند.

بخوانید  آتش سوزی جنگلی موجب تخریب ده ها خانه در استرالیا شد

این فعال صنفی، لزوم حذف واسطه های غیر ضرور را در فرایند توزیع گوشت مرغ مورد تاکید قرار داد و خواستار حضور پررنگتر از گذشته اتحادیه های ملی و استانی در این عرصه شد.

وی توضیح داد: تعدد تشکل در حوزه صنعت طیور موجب شده که آنچنان که لازم است، نتوان از حقوق اعضاء دفاع کرد و تمرکز مدیریت هم از بین رفته است و بایستی هر چه سریع تر بحث یکپارچگی تشکلها به منظور انسجام بخشی در این صنعت مولد انجام پذیرد و دولت باید اعتماد لازم برای برون سپاری و تصدی گری را در بدنه این صنعت ایجاد کند تا این اتحادیه ها بتوانند بوسیله مرغداری قراردادی صفر تا صد تولید و بازار رسانی محصول را برعهده داشته باشند

علی اکبرخانی افزود: اکنون در حوزه آموزش و تحقیقات و ترویج و برنامه ریزی تولید به زودی سامانه ای طراحی و راه اندازی می شود تا بر اساس تقویم مشخصی تولید انجام پذیرد و با این روش می توان از انباشت احتمالی محصول پیشگیری شود و در برهه های زمانی خاصی از سال کمبود مرغ گوشتی در بازار مشاهده شود.

به گزارش ایرنا، سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن گوشت مرغ در کشورتولید می شود که طبق مصوبه تنظیم بازار باید هر کیلوگرم مرغ گرم با نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به دست مصرف کنندگان برسد.

Print Friendly, PDF & Email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار