امروز: ۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت: ۱۸:۴۴

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

تمرکز بر انسانی‌کردن فناوری‌ها در دوره بحران کرونا

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، در این نشست که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان با مایکل دونالدسن، عضو کمیسیون نوآوری‌های فناورانه و مدیریت الکترونیکی شورای شهر بارسلون به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

فرجود در این جلسه پس از معرفی مرکز و دبیرخانه تهران هوشمند و مجموعه‌ای از فعالیت‌های انجام شده در جهت هوشمندسازی تهران گفت: مدیریت شهری پایتخت از ابتدا در تلاش برای تبدیل خدمات حضوری به خدمات دیجیتال بوده است. استفاده از سرویس و اپلیکیشن «تهران من» که حالا به حدود ۳ میلیون کاربر سرویس‌دهی می‌کند، یکی از اصلی‌ترین اقدامات و گام‌ها در این جهت بوده است.

او سپس بر بهره‌گیری از تحلیل داده‌ برای تصمیم‌گیری بهتر در مقابله با انواع بحران‌ها تاکید کرد و با اشاره به شتاب‌گیری خدمات‌رسانی غیرحضوری پس از شیوع کرونا افزود: ترغیب شهروندان به خرید اینترنتی با معرفی فروشگاه‌های آنلاین در «تهران من» و توسعه خدمات غیرحضوری مانند خدمات شهرسازی و نیز فوریت‌های شهری، از دیگر اقدامات شهرداری تهران در این حوزه بوده است.

مدیرعامل سازمان با تاکید بر اهمیت حمایت از زیست‌بوم نوآوری شهری و کسب و کارهای نوپا، به اقدام ویژه شهرداری تهران مبنی بر تسهیل استقرار کسب و کارهای دانش بنیان در دوران کرونا اشاره کرد.

در ادامه این نشست مجازی، دونالدسن با اشاره به نقش فناوری‌های دیجیتال در مواجهه با شیوع کرونا و نیز مقابله با مشکلات اقتصادی و اجتماعی در دوران پساکرونا از جمله بیکاری گسترده، تاکید کرد آموزه‌های بحران کرونا و موفقیت و شکست‌های مدیریت شهری در این دوره، باعث شده است دوران جدیدی از مدیریت شهری مبتنی بر تحول دیجیتال آغاز گردد. وی افزود، این بحران باعث شده فناوری بیشتر در خدمت مردم قرار گیرد و سازمان‌ها و مدیران شهری و دولتی بر انسانی‌کردن فناوری بیشتر تمرکز کنند.

بخوانید
کمبود نهاده‌های دامی به دلیل کمبود ارز است

این مقام مسوول شهر بارسلون در بیان تجربیات این شهر افزود: ما در گام اول سعی کردیم از فناوری‌های دیجیتال در جهت کمک به اقشار مختلف در مواجهه با کرونا استفاده کنیم. برای مثال شهرداری سعی کرد به دانش آموزان در دسترسی به خدمات آموزشی کمک کند، همچنین در همکاری با شرکت‌های نوآور و استارت آپها، اقدام به تولید اقلام بهداشتی و حفاظت فردی برای شهروندان کرد. همچنین از دیگر کاربردهای فناوری در این دوره، استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل میزان تراکم جمعیت و اطمینان از رعایت فاصله اجتماعی در مراکز عمومی بوده است، اما مساله اصلی در این اقدامات، حفظ حریم شخصی افراد است.

او در پایان اقداماتی که در جهت برنامه تهران هوشمند به ویژه برنامه «تهران من» انجام شده را تحسین‌برانگیز توصیف کرد و ابراز علاقه کرد در این خصوص اطلاعات بیشتری در اختیار ایشان قرار گیرد.

Print Friendly, PDF & Email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *