امروز: ۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت: ۰۳:۱۴

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

درخواست برای تعیین قیمت خودرو در بورس

«مازیار بیگلو» امروز دوشنبه در نشست مشترک قطعه سازان و خودروسازان در محل هتل المپیک افزود: اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی بیان داشت: قطعه سازان اگرچه یک هفته با تاخیر کار خود را در سال جدید آغاز کردند، اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده‌اند.

بیگلو خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی نیز امسال را با تیراژ خوبی شروع کرده و امیدواریم با حفظ تیراژ جلوی تلاطم بازار گرفته شود.

در این نشست «فرهاد به‌نیا»، سخنگوی انجمن سازندگان و قطعات خودرو گفت: شورای رقابت قیمت‌گذاری مواد اولیه خودرو را به خود تولیدکنندگان واگذار کرد و با این کار، از سال ۹۱ بطور متوسط معادل ۲۱ درصد افزایش قیمت نهاده‌های تولید را شاهدیم.

وی افزود: شورای رقابت در دو سال گذشته فرصت داشت تا به سراغ بنگاه‌های تولیدکننده مواد اولیه برود و با شجاعت آنها را وادار به رقابتی کردن قیمت ها می کرد، اما این کار را انجام نداد.

به گفته به‌نیا، از سال ۹۷ تا امروز شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه بالای ۵۰ تا ۷۰ درصد سود را تجربه‌کرده اند. بطور نمونه شرکت فولاد مبارکه بیش از ۵۰ درصد سود کرده و سود سال ۹۷ این مجموعه ۱۰۲ درصد بالاتر از سال ۹۶ بود.

وی تاکید کرد: شورای رقابت باید با ممانعت از افزایش قیمت مواد اولیه، جلوی افزایش قیمت‌ها را می‌گرفت، این در حالی است که خودرو طی دو سال و نیم گذشته، افزایش قیمتی نصف افزایش قیمت‌نهاده های تولیدی خود داشته است.

این مقام صنفی در خصوص موضوع مالیات و تامین اجتماعی نیز گفت: بسیاری از واردکنندگان از پرداخت مالیات فرار کردند، در حالی که سازمان امور مالیاتی قطعه سازان را ملزم می‌کند که دفاتر مالیاتی داشته باشند، با این حال در زمان رسیدگی از قطعه ساز درخواست می‌کند که دفاتر خود را نادیده بگیرد، در غیر این صورت مالیات قطعه سازان را علی الراس می‌کند.

بخوانید
کم‌رنگ‌شدن امیدها برای کاهش قیمت ادوات کشاورزی با گذر دلار از پله 23 هزار تومان

وی ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا، قرار بود که سازمان تامین اجتماعی، حق بیمه را تقسیط کند، اما هم اکنون نزدیک به ۸۰۰ هزار نیروی کار از سازمان تامین اجتماعی کشور وام بیکاری می‌گیرد، اما یک نفر پیدا نشده که به بنگاه‌های اقتصادی وام کم بهره بدهد تا مانع از خروج کارگران از گردونه تولید شود.

به‌نیا گفت: بی تدبیری در بازار خودرو و اختلاف فاحش قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروها حدود سه هزار میلیارد تومان سود نصیب دلالان کرد.

Print Friendly, PDF & Email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *