امروز: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت: ۰۸:۱۰

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

علت بخشی از مشکلات اقتصادی ماه‌های اخیر تقابل مجلس با دولت بود

علت بخشی از مشکلات اقتصادی ماه‌های اخیر تقابل مجلس با دولت بودعلت بخشی از مشکلات اقتصادی ماه‌های اخیر تقابل مجلس با دولت بود

«ذبیح الله اعظمی ساردویی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به رویکرد مجلس یازدهم در ماه‌های اخیر اظهار داشت: سوال از وزیر، تحقیق و تفحص از ارگان‌ها و نهادهای مختلف و نظارت بر دستگاه‌ها حق نمایندگان است ولی به نظر می‌رسد در مواردی، تندروی‌های زیادی از سوی نمایندگان انجام می‌شود که سبب حل مشکلات مردم نخواهد شد و بیشتر جنبه انتخاباتی دارد.

اعظمی با بیان اینکه از ابتدای آغاز مجلس یازدهم رویه تقابل مجلس با دولت وجود داشته، افزود: مشکلاتی که بیشتر از ابتدای مجلس یازدهم در بخش ارزی، بورس، مسکن، معیشت، صادرات، واردات و … بوجودآمد، بیشتر به دلیل همین تقابل مجلس با دولت بود که به جای رفع مشکلات بیشتر دعواهای سیاسی در پیش گرفته شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد با بیان اینکه بیشترین صدمه را از تقابل مجلس و دولت مردم می‌بینند، گفت: شعارهای مجلس یازدهم هنوز آن طور که شایسته است، عملی نشده و امیدواریم در آینده این شعارها عملیاتی شود.

خدمات زیرساختی دولت یازدهم و دوازدهم قابل توجه بوده است

عضو فراکسیون مستقلین ولایی جمهوری اسلامی در ۴۲ سال، خدمات گسترده‌ای برای کشور و نظام داشته است. از جمله در همین دو دوره دولت یازدهم و دوازدهم، توجه دولت به مسکن ملی و توسعه مسکن شهری و روستایی بیشتر شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به اقدامات زیرساختی دولت یازدهم و دوازدهم گفت: تا قبل از آغاز دولت یازدهم در کشور ۹هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه ساخته شده بود که این رقم در دو دولت یازدهم و دوازدهم به حدود ۱۳ هزار کیلومتر رسیده‌است.

بخوانید  قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری چقدر است؟

وی با اشاره به موفقیت‌های دولت در بخش آب شرب نیز اظهار داشت: درابتدای انقلاب اسلامی فقط هفت هزار و ۱۹۰ روستا از آب شرب سالم، بهداشتی و پایدار برخوردار بودند. این رقم تا ابتدای دولت یازدهم به ۳۳ هزار و ۲۹۷ روستا و در دولت یازدهم و دوازدهم به ۴۰ هزار روستا رسیده است.

اعظمی ساردویی اضافه کرد: البته هنوز بعضی از روستاها کشور در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان از آب شرب کافی برخوردار نیستند و امیدوارم تا پایان دولت مشکلات این استان‌ها هم برطرف شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه از خدمات دولت در تامین برق گفت و افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی چهار هزار و ۳۶۷ روستا شامل ۵۰۰ هزار خانوار از نعمت برق برخوردار بودند این رقم حال حاضر به ۵۷ هزار و ۴۲۰ روستا با چهار میلیون و ۵۰۲ هزار خانوار رسیده است.

بخش کشاورزی نیازمند توجه بیشتر است/ توزیع سردخانه‌های کشاورزی در استان‌ها متوازن نیست

اعظمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به چالش‌های بخش کشاورزی گفت: هر چند تحریم‌ها، شرایط کرونا و فشار حداکثری دولت سابق آمریکا به اقتصاد کشور ضربه زد ولی باید قبول کنیم بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی نیاز به بازسازی و توجه بیشتر دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات باغداران گفت: به عنوان نمونه سیب درختی ارومیه همچنان در دست باغداران مانده که مقداری از آن در سردخانه است و بخشی هم خراب شده است. این در حالی است که تعداد کارخانه‌های فرآوری محصولات کشاورزی از جمله سیب کافی نیست.

بخوانید  ویلای مجلل ۲۵ میلیارد تومانی در تبریز تخریب شد

وی ادامه داد:‌ از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن تولید خرما در کشور بخشی از آن فروخته یا صادر شده اما بخشی دیگر به صنایع فرآوری نیاز دارد که این صنایع نیز در کشور محدود است.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی، تعداد سردخانه‌ها در۱۰استان خرماخیز به صورت متوازن توزیع نشده و این بخش نیز با مشکلاتی مواجه است.

این نماینده مجلس سورتینگ (درجه بندی محصول)، بسته‌بندی مناسب، برندسازی و شناسایی بازارهای هدف را از جمله عواملی ذکر کرد که منجر به بهبود زیرساخت‌های کشاورزی می شود.

سهم ایران از کامیون‌های ورودی به مسکو نیم درصد است

اعظمی با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی کشور گفت: بیشتر کشورهای اورآسیا در طول سال برفی و یخ‌زده هستند و نیاز مبرم به محصولات کشاورزی ایرانی دارند. اما به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم و فقدان استاندارد مناسب امکان صادارت کافی و مناسب به این کشورها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: روزانه ۱۹ هزار کامیون حامل محصولات کشاورزی از کشورهای مختلف وارد مسکو می‌شود که از این تعداد سهم ایران فقط نیم درصد است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه می‌توان به بهترین نحو محصولاتی چون پسته، ‌زعفران، خرما را بسته بندی و صادر کرد، ‌گفت: در بخش حمل و نقل مرزی با کشورهای همسایه نیاز به بازنگری و افزایش روابط دوستانه است تا بتوان از این ظرفیت برای صادرات محصولات کشاورزی اقدام کرد.

Print Friendly, PDF & Email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار