امروز: ۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت: ۰۸:۵۳

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

وزارتخانه‌های پیشرو در استقرار چرخه بهره‌وری معرفی شدند

«فاطمه پهلوانی» روز سه شنبه در نشست خبری روز ملی بهره‌وری در محل این سازمان اظهارداشت: رویکرد کلی سازمان در انجام کار به دو بخش تقسیم می‌شود. نخست تکالیف قانونی که بر عهده سازمان ملی بهره‌وری بوده و دیگر وظایف ذاتی سازمان که به عنوان متولی حرکت ملی بهره‌وری در کشور تعریف شده است.

وی افزود: در ماده پنج برنامه ۶ توسعه وظایف دستگاه‌های مختلف و سازمان ملی بهره‌وری درخصوص رشد بهره‌وری، نقش‌هایی مشخص شده است و دستگاه‌ها موظف هستند که در مدت ۶ ماه برنامه‌های بهره‌وری خودرا پیاده‌سازی و اجرا کنند.

رییس سازمان ملی بهره‌وری گفت: نقطه ضعف ماده پنج برنامه ۶ توسعه این است که مدت تعریف شده برای پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌های بهره‌وری کوتاه است و هر دستگاهی حداقل یک یا دو سال زمان برای این کار نیاز دارد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۷ سازمان ملی بهره‌وری برنامه عملیاتی را برای دستگاه‌های اجرایی در ۱۰ گام تعریف کرد که در در این دوره تنها ۶۹ درصد، گام یک و دو را طی کردند، ۴۳ درصد گام ۳ و ۴ را پیمودند و تنها هشت درصد گام پنج و ۶ را طی کردند.

پهلوانی درباره شمالی کلی دسته‌بندی کلان بخش‌های اقتصادی در استقرار چرخه بهره‌وری، گفت: پیشرفت استقرار چرخه بهره‌وری در حوزه انرژی و زیربنایی ۳۱ درصد، در حوزه اجتماعی و فرهنگی ۱۶ درصد، اقتصادی و تولیدی ۳۶ درصد و در حوزه امور عمومی و فرابخشی ۱۴ درصد است.

وی افزود: بعد از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان پیش‌رو در استقرار چرخه بهره‌وری، وزارتخانه‌های نفت، میراث فرهنگی و گردشگری، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، صنعت، ‌معدن و تجارت و راه و شهرسازی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رییس سازمان ملی بهره‌وری اضافه کرد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی نیز جزو دستگاه‌های پیشرو در استقرار چرخه بهره‌وری پیش‌رو هستند و چون گزارشات محرمانه است در رتبه‌بندی در کنار دستگاه‌های دیگر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌هایی که نیازمند همکاری بیشتر هستند به سه دسته تقسیم می‌شوند، گفت: نخست دستگاه‌های متولی آموزش (وزارت آموزش‌ و پرورش، علوم و تحقیقات، بهداشت و درمان)، دسته دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و دسته آخر دستگاه‌های فرابخشی اقتصاد هستند.

پهلوانی گفت: بهره‌وری رابطه تنگاتنگی با شاخص‌های رقابت‌پذیری دارد و وزارت اقتصاد و دارایی نقش رگولاتوری در کل اقتصاد کشور دارد و امیدواریم که این وزارتخانه به همراه سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در این زمینه سازمان ملی بهره‌وری را همراهی کنند.

وی گفت: در بین بخش‌های فرابخشی سازمان اداری و استخدامی با ۱۶ درصد پیشرفت کلی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد با ۱۳ درصد در استقرار چرخه بهره‌وری وضعیت خوبی دارند و در مقابل بانک مرکزی صفر درصد پیشرفت داشته است.

ایجاد شبکه ملی بهره‌وری

رییس سازمان ملی بهره‌وری درباره سیاستگذاری در حوزه بهره‌وری گفت: تکالیف قانونی که برنامه‌های توسعه‌ای برای دستگاه‌های متولی تعریف می‌کنند موجب می‌شود که به ماموریت‌های ذاتی خود رسیدگی نشود و در واقع تهدیدهایی به همراه دارد و باعث می‌شود فراموش کنیم در درازمدت چه اقداماتی را باید انجام دهیم.

وی افزود: سال گذشته تلاش کردیم زیرساخت‌هایی برای این موضوع تعریف کنیم و بسترهای مهم برای حرکت در این مسیر ایجاد شبکه ملی بهره‌وری است و امیدواریم تا پایان خردادماه رونمایی شود و این شبکه در واقع محلی است که تمام ذینفعان با هم ارتباط خواهند داشت.

بهره‌وری بوی نفت می‌دهد

پهلوانی در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت رشد اقتصادی و بهره‌وری در کشور گفت: تا پایان سال ۹۷، شاهد رشد اقتصادی ۵.۲۲ بودیم و در مقابل بهره‌وری نیز منفی ۶.۱۲ درصد بوده است و این متاثر از وضعیت اقتصاد نهاده محور است و بهره‌وری ما بوی نفت می‌دهد.

وی افزود: هدف گذاری در برنامه ششم این بود که ۳۵ درصد رشد اقتصادی از بهره وری باشد اما طی دو سال نخست برنامه ششم توسعه، رشد بهره وری منفی ۲.۴ درصد از رشد اقتصادی منفی ۸ درصد بوده است.

رییس سازمان ملی بهره‌وری در مقایسه بخش‌های اقتصادی در دو سال ابتدای برنامه‌ توسعه اقتصادی، گفت: در این سال پیش‌بینی شد که از رشد هشت درصدی اقتصاد، ۲.۸ درصد را به بهره‌وری اختصاص دادیم که منفی ۲.۴ آن محقق شد.

وی تصریح کرد: ما نمی‌دانیم چرا بهره ور نیستیم و باید علت را پیدا کنیم. دستگاه‌های ما فرق مشکل و مساله را نمی‌دانند. دستگاه‌ها فقط مشکلات را بیان می‌کنند و راه‌حل را نمی‌دانند.

پهلوانی با بیان اینکه اعلام نرخ بهره وری هیچ فایده و نتیجه‌ای ندارد، افزود: باید بدانیم چرا به این نقطه رسیده ایم و چگونه باید از این وضعیت خارج شویم. نهاده محور بودن و داشتن عواملی همچون نیروی انسانی و سرمایه‌های خوب، بسیار خوب است اما باید بدانیم که چگونه از اینها استفاده کنیم.

رشد بورس بازار مسکن را تهدید می‌کند

رییس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به رشد بازار سرمایه گفت: اگر در دو حوزه صنعت و ساختمان به سرمایه گذاری روی زیرساخت‌ها توجه نکنیم در درازمدت شاهد آسیب جدی خواهیم بود.

وی تشریح کرد: جذب سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه به عنوان رقیب بازار مسکن، خطر بزرگی برای اقتصاد کشور است، زیرا هر لحظه ممکن است بازار سرمایه با مشکل مواجه شود و در نتیجه سرمایه‌های خرد مردم که از مسکن به این سمت هدایت شده از بین برود.

پهلوانی افزود: در این صورت نرخ مسکن به قدری رشد می‌کند که کل سود بازار سرمایه پاسخگوی خریدن یک متر آپارتمان نخواهد شد.

وی با بیان اینکه نباید تا این حد به بورس توجه شود، اظهارداشت: اگرچه دولت دارایی‌های خود را در بورس عرضه می‌کند اما من به عنوان یک مدیر دولتی می گویم به قیمت از دست دادن بازار مسکن و صنعت ساختمان که پیشران اقتصاد است، نباید تا این حد به بورس توجه شود.

رییس سازمان ملی بهره‌وری در پایان گفت: سازمان آسیایی بهره‌وری شاخص TFP که بیانگر بهره‌وری عوامل کل در بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۲۱۷ را منتشر کرده است که ایران در ۴۷ سال گذشته تنها یک صدم درصد رشد داشته است است و از یک درصد به ۱.۰۱ درصد رسیده است.

Print Friendly, PDF & Email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *