از ویدیوهای آماتوری تا محتوای حرفهای؛ یوتیوب چگونه بر تلویزیونها مسلط شد

یوتیوب که مسیر خود را با ویدیوهای اینترنتی کوتاه آغاز کرد، اکنون به اصلیترین منبع سرگرمی در تلویزیونهای کاربران آمریکایی تبدیل شده است.
از ویدیوهای آماتوری تا محتوای حرفهای؛ یوتیوب چگونه بر تلویزیونها مسلط شد
۱۰:۱۵ – ۳۰ تیر ۱۴۰۴
عصر کشاورزی – در سالهای اخیر محتوای بلند و مناسب برای خانواده در دستور کار بسیاری از تولیدکننده محتوا قرار گرفته است و از سوی دیگر گوگل، مالک یوتیوب، نیز تمرکز بر اپلیکیشن تلویزیونی خود را افزایش داده و قابلیتهای متعددی را به آن اضافه کرده است.
گزارشی از والاستریت ژورنال با اشاره به دادههای شرکت تحقیقاتی نیلسن (Nielsen) میگوید، یوتیوب اوایل امسال به پربینندهترین منبع ویدیویی در تلویزیونهای ایالات متحده تبدیل شد و از آن زمان تا به امروز بیش از پیش فاصله خود را با رقبای سنتی افزایش داده است. طبق آمار، کاربران آمریکایی به طور متوسط روزانه بیش از یک میلیارد ساعت محتوای یوتیوب را روی تلویزیونهای خود تماشا میکنند. این رقم بیشتر از مجموع زمان تماشای محتوای در شبکه محتوایی دیزنی با بیش از ده کانال کابلی و سه خدمت استریم است.
این موفقیت باعث شده تا یوتیوب تمرکز بر تلویزیونها را افزایش دهد و کیفیت و طول محتوای تولیدشده توسط کاربران یا «تولیدکنندگان محتوا» را با این استراتژی همسو سازد. بسیاری از این تولیدکنندگان محتوا اکنون ویدیوهایی بلندتر و حرفهایتر میسازند که مناسب تماشای گروهی باشد و مخاطبانی که در اتاق نشیمن برای سرگرمی گرد هم میآیند را جذب خود کند.
اپلیکیشن تلویزیونی یوتیوب نیز بهبود یافته و ویژگیهایی جدیدی را به آن اضافه کرده تا مردم مدت زمان بیشتری را صرف تماشای محتوای رایگان کنند و در بخش جداگانهای این پلتفرم همچنین یک اشتراک ماهانه ۸۳ دلاری شبیه به اشتراکهای کابلی تلویزیون را در اختیار کاربران میگذارد.
به گفته کریستین اوستلین، معاون بخش مدیریت محصول تلویزیونهای هوشمند یوتیوب، هدف شرکت این است که اپلیکیشن یوتیوب به درگاهی برای تمام محتوای ویدیویی آنلاین تبدیل شود. به عنوان مثال، این شرکت در حال بررسی قابلیتهایی همچون فیدهای شخصیسازیشده است که گزیدههایی را برای مثال از بازیکنان منتخب تیم فوتبال به کاربران نمایش دهد.
از محتوای آماتوری تا سلطنت بر تلویزیون
یوتیوب که در ابتدا محلی برای ویدیوهای آموزشی، شوخی و کلیپهای غیرحرفهای به اصطلاح آماتوری بود، حالا همزمان با تحول مخاطبان خود، نسلی که با تماشای ویدیوهای آنلاین بزرگ شده است، تبدیل به یک غول رسانهای شده است که تولیدکنندگان محتوای آن نیز از ماهیت آماتوری خود فاصله گرفتهاند و رنگ و بوی حرفهایهای هالیوود دارند. افزایش قیمت سرویسهایی مثل نتفلیکس و دیزنیپلاس در کنار رایگانبودن یوتیوب نیز نقش کلیدی در این روند تکامل دارد.
برآوردها نشان میدهند که درآمد سالانه یوتیوب به بیش از ۵۴ میلیارد دلار رسیده است؛ رقمی که این شرکت را از لحاظ درآمدی تنها پس از دیزنی در جایگاه پولسازترین شرکت سرگرمی جهان قرار میدهد.
این سطح نفوذ باعث شده تا حتی تصمیمات کوچک مدیران یوتیوب درباره طراحی اپ یا الگوریتم پیشنهاد محتوا، بر فرهنگ عامه جهان تاثیرات مهمی داشته باشد.
یوتیوب در سالهای اخیر اپلیکیشن تلویزیونی خود را با الهام از نسخه موبایلی توسعه داده، با ویژگیهایی نظیر پیشنهاد خودکار محتوا، اشتراکگذاری و بخش نظرات. همچنین قالب تبلیغات مخصوص تلویزیون، موتور جستوجوی بهینه برای صفحههای بزرگ و رابط کاربری مناسب با ریموت کنترل، تجربه تماشای تلویزیونی را بهبود بخشیده است.
تولیدات حرفهای و محتوای بلند
تولیدکنندگان محتوا حالا برنامه هفتگی یا روزانه برای انتشار تولیدات حرفهای خود دارند. برنامهای همچون «Good Mythical Morning» درست شبیه به تاکشوهای معروف شبکههای تلویزیونی است و مخاطبان را با یک تیم حرفهای و کامل جذب برنامههای خود میکند. چنین تحولی در تولید محتوا نشان میدهد که یوتیوب دیگر صرفا محلی برای محتوای آماتوری نیست.
تنها همین برنامه با تیمی ۱۰۰ نفره شامل نویسندگان، کارگردانان و تولیدکنندگان حرفهای، محتوایی طنزآمیز، سرگرمکننده و خانوادگی تولید میکنند و در حال حاضر ۵۳ درصد تماشای آن از طریق تلویزیون صورت میگیرد.
برنامههایی محبوب دیگری مانند «Hot Ones» و محتوای الهامبخش Dhar Mann Studios نیز همین روند را دنبال کردهاند. بر اساس دادههای Tubular Labs، کاربران وقت بیشتری را صرف تماشای ویدیوهای طولانیتر (بالای ۱۵ دقیقه) میکنند و چنین روندی بیشتر از هر دستگاه دیگر روی اپلیکیشن تلویزیونی یوتیوب قابل مشاهده است.
از دیدگاه تولیدکنندگان محتوا نیز چنین تغییری نه تنها به معنی جذب بیشتر مخاطب، بلکه به مثابه منبع درآمدی پایدارتر در بزرگترین فعال تلویزیون در ایالات متحده است. الگوریتم یوتیوب پاداش بیشتری به ویدیوهای بلند با تبلیغات میانبرنامهای میدهد که کاربران تمایل بیشتری برای دیدن کامل آنها دارند. اندرو گراهام از آژانس محتوایی Creative Artists در هالیوود تاکید دارد که محتوای بلند در مقایسه با ویدیوهای کوتاه درآمد بیشتری را به همراه دارد.
تمرکز یوتیوب بر ورزش و تعامل با برندهای بزرگ
یوتیوب به تازگی در حوزه ورزش نیز سرمایهگذاری کلانی کرده است. از سال ۲۰۲۳، این پلتفرم به خانه انحصاری NFL Sunday Ticket تبدیل شد و سالانه ۲ میلیارد دلار برای حفظ این انحصار به لیگ NFL پرداخت میکند. یوتیوب همچنین بازیهایی از لیگهای فوتبال برزیل را بهصورت رایگان پخش میکند و از ابزارهای نوآورانهای مانند نمایش همزمان چند بازی (multi-view) برای ارائه یک تجربه بهتر و متفاوت به کاربران بهره میگیرد.
تحقیقات نشان میدهد که بسیاری از کاربران ترجیح میدهند به جای خود بازیها، تحلیلها و محتوای تولیدشده توسط تولیدکنندگان محتوا در حوزه ورزش را تماشا کنند. از این رو یوتیوب در حال توسعه ویژگیهایی برای همکاری با اینفلوئنسرهای ورزشی برای گزارشگری بازیهاست.
آیا امکان رقابت با یوتیوب وجود دارد؟
در حالی که شرکتهایی مانند نتفلیکس با رقابت شدید در جذب مخاطبان جوان مواجهاند، کارشناسانی چون شان اتکینز، مدیر عامل Dhar Mann Studios، میگویند که تلاش برای رقابت با یوتیوب بیهوده است: «فرصت امروز این نیست که سعی کنید یوتیوب را شکست دهید. برنده این بازی قبلا مشخص شده است.» از این رو باید تعامل و همراهی با پیروز این صنعت را در دستور کار قرار داد.
در حالی که یوتیوب در مسیر تبدیل شدن به پلتفرم اصلی سرگرمی خانگی حرکت میکند، بازیگران سنتی صنعت سرگرمی بهدنبال راهی برای تعامل با این غول نوین هستند. برخی از تولیدکنندگان محتوای مطرح یوتیوب مانند MrBeast با پلتفرمهایی نظیر آمازون همکاری میکنند یا مانند Ms. Rachel، قسمتهای قبلی خود را به نتفلیکس میفروشند. اما اکثر آنها میگویند هیچ مبلغی نمیتواند آنها را متقاعد کند تا کانالهایی را که سالها برای ساختشان تلاش کردهاند، ترک کرده و به پلتفرم دیگری بروند.
به نظر میرسد سلطه یوتیوب بر دنیای تلویزیون نه تنها آغاز شده، بلکه غیرقابل بازگشت به نظر میرسد.
منبع: وبسایت پیوست
برچسب ها :یوتیوب
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰