به گزارش عصر کشاورزی به نقل از ایسنا، بر اساس این آمار در ۹ماهه سال جاری بیش‌ترین افزایش تولید، مربوط به الیاف اکریلیک است که با  ۴/۴۰۸درصد رشد، تولید آن به سه‌هزار و ۸۰۰تن رسیده است. کم‌ترین افزایش تولید نیز مربوط به انواع پایپوش و کفش با ۲/۱درصد افزایش تولید بوده؛ همچنین الیاف اکریلیک از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین الیاف مصنوعی است که در تهیه فرش ماشینی، پتو، لباس‌های زمستانی و کشباف‌های ضخیم استفاده می‌شود.

بعد از الیاف اکریلیک، بیش‌ترین افزایش تولید مربوط به ماشین لباس‌شویی و انواع تلویزیون است که تولیدشان با ۱/۵۹ و ۶/۵۷درصد در ۹ماهه امسال به ترتیب به ۷۶۹هزار و ۴۰۰ و ۹۰۱هزار و ۵۰۰دستگاه رسیده و تولید این دو محصول در مدت مشابه سال گذشته ۴۸۳هزار و ۶۰۰  و  ۵۷۲هزار و ۲۰۰دستگاه بوده است.

انواع لوازم خانگی؛ رتبه دوم افزایش تولید

تولید یخچال و فریزر نیز در این مدت با افزایش ۵/۲۸درصدی از یک‌میلیون و ۱۵۵هزار دستگاه در ۹ماهه اول سال گذشته به یک بیش از یک‌میلیون و ۴۸۴هزار دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است؛ البته با وجود افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم و اواخر شهریورماه مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به چرایی این روند گفته بود که برخی آمارها نشان می‌دهد میزان تولید با میزان نصب در منازل تطابق ندارد و وقتی میزان نصب کم‌تر است، یعنی یا کالا در انبارها مانده یا افرادی لوازم خانگی را خریدند و در گوشه منازل احتکار کرده‌اند.

با این حال، اخیراً مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی وعده داده بود که  با عرضه اختصاصی ورق‌های فولادی به تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور، قیمت لوازم خانگی در بازار کاهش می‌یابد.

کمباین، انواع سواری و وانت کالاهایی هستند که در این مدت بیش از ۲۰درصد افزایش تولید داشته‌اند و تولید آن‌ها با ۵/۳۹، ۸/۱۸و ۵/۱درصد افزایش نسبت به ۹ماهه اول سال قبل به ۴۳۴دستگاه کمباین، ۶۲۵هزار و ۳۰۰دستگاه سواری و ۶۰هزار و ۹۸۳دستگاه وانت رسیده است؛ همچنین تولید داروی انسانی که در بیش‌تر ماه‌های سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۷ بین ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش داشت، در ۹ماهه اول سال جاری فقط ۱/۸درصد افزایش داشته و از ۳۵میلیارد و ۸۰۰میلیون عدد در ۹ماهه اول سال قبل به ۳۶میلیارد و ۴۰۰میلیون عدد در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

تولید کدام کالاها کاهش یافت؟

تولید ۹کالا نیز در مدت یادشده کاهشی و مانند دوماهه گذشته بیش‌ترین کاهش تولید مربوط به روغن ساخته‌شده نباتی بوده که با ۵/۲۶درصد کاهش از حدود یک‌میلیون و ۴۴۸هزار تن در ۹ماهه اول سال گذشته به یک‌میلیون و ۶۳هزار تن در مدت مشابه امسال رسیده است. کم‌ترین کاهش تولید در مدت یادشده نیز مربوط به انواع کاغذ بوده که تولید آن ۲/۳درصد کم‌تر شده است.

بر اساس این گزارش، اواخر شهریورماه بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه‌ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کم‌تر از یک‌ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد؛ به‌طوری که این کالا یا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نبود یا به هر نفر تنها یک روغن فروخته می‌شد؛ اگر چه بنا بر وعده مسئولان مربوطه قرار بود از هفته گذشته روغن در بازار توزیع و مشکل این کالای پرمصرف حل شود،  اما به نظر می‌رسد این وعده به‌ویژه در بخش روغن جامد هنوز به‌طور کامل عملیاتی نشده است. در همین راستا، همچنان گزارش‌هایی از فروش اجباری کالاهای دیگر برای عرضه روغن منتشر می‌شود؛ به این معنی که برخی فروشگاه‌ها به شرطی روغن را به مشتری می‌فروشند که کالاهای مدنظر فروشگاه را خریداری کند. اخیراً هم دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران از گران‌فروشی ۵۰ تا ۱۰۰درصدی روغن مایع در بازار خبر داده است.