عصرکشاورزی

1401-05-28 6:07 ب.ظ

تدوین برنامه ملی توسعه و تحول در تولید و صادرات خرما ضروری است

بوشهر - عصرکشاورزی مدیرکل دفتر غرب آسیا در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تعریف و تدوین برنامه ملی توسعه و تحول در حوزه تولید و صادرات خرما با هدف پاسخ به همه دغدغه های تولید کنندگان ضروری است.

به گزارش خبرنگار عصرکشاورزی، فرزاد پیل تن روز پنجشنبه در میز ملی خرما در شهرستان دشتستان استان بوشهر افزود: با تدوین برنامه ملی توسعه و تحول امکان پاسخگویی به دغدغه های کوتاه، میان و بلند مدت فعالان این بخش ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: با تدوین برنامه تحولی در حوزه تولید و صادرات خرما دیگر نیازی به تاسیس سازمان دیگری برای رسیدگی به مشکلات این محصول وجود نخواهد داشت چون این میز از نظر استانی و ملی  ظرفیت دارد که بتواند مشکلات این محصول را به طور کامل حل کند.

پیل تن اضافه کرد: البته برای تدوین برنامه ملی توسعه و تحول در حوزه تولید و صادرات خرما نیاز به ایجاد یک سری اصلاح ساختارهایی در این میز وجود دارد که باید اتفاق افتد از جمله ایجاد کمیته‌های تولید و صادرات و بازاریابی است که در قالب این کمیته ها مسائل مورد نظر این محصول در فواصل زمانی مشخص بررسی و مورد رسیدگی قرار گیرند.

مدیرکل دفتر غرب آسیا در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: نگاه این سازمان به صادرات بلند مدت تر است چون اگر صادرات رونق داشته باشد قیمت هم افزایش می یابد و سود آن به طرف کشاورز روانه می شود.

وی اظها رکرد: در همین راستا پیشنهاد می‌شود شرکت صادرات خرما با عضویت تشکل‌ها و صادر کنندگان تاسیس شود و از ظرفیت رایزنان بازرگانی در کشورهای مختلف از جمله روسیه و قطر به عنوان بازار عمده صادرات این محصول و از ظرفیت مراکز تجاری که بتازگی در سازمان توسعه تجارت ایجاد شده است، استفاده شود.

پیل تن با تاکید بر ضرورت بازاریابی و برند سازی محصول خرما در کشور قطر و استفاده از ظرفیت نمایشگاه‌ها افزود: به مناسبت برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر پنج رویداد نمایشگاهی در دوحه از طرف سازمان توسعه تجارت ایران پیش بینی شده است که از ماه آینده آغاز به کار می کنند.

وی یادآور شد: این نمایشگاه همراه با فروش محصولات هستند و صادرکنندگان می توانند با حضور در این مراکز اقدام به بازاریابی کنند.

به گفته پیل تن در بازار صادرات خرما ضعف‌هایی وجود دارد که از جمله آنها رعایت نشدن استاداردها، بسته بندی‌ها، تبلیغات و بازاریابی ها است که باید این موارد به گونه ای باشند که بتوانیم در این بازارها حضور بهتری داشته باشیم.

وی بر ضرورت استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان، انجمن ها، اتحادیه ها و تشکل‌ها به عنوان یک ظرفیت مهم که منجر به تولید ارزش و ثروت می شوند، تاکید کرد.

مدیرکل دفتر غرب آسیادر سازمان توسعه تجارت ایران گفت: قرار است در میز ملی خرما در استان بوشهر راهکارهای توسعه صادرات محصولات خرمای کشور به دیگر بازارها در دستور کار باشد.

وی با اشاره به ظرفیت مناسب صادراتی کشور در محصول خرما افزود: امروز بحث صادرات خرما در دستور کار دفاتر منطقه ای، رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی در دیگر کشورها بویژه همسایگان از جمله قطر به عنوان بازار مناسب برای استان بوشهر فراهم است که در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد.

پیل تن گفت: سازمان توسعه تجارت ایران در نظر دارد برای امسال و سال آینده محصول خرمای جمهوری اسلامی ایران را به بازار قطر و دیگر کشورهای منطقه ارسال کند.

وی مشارکت در رویدادهای نمایشگاهی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، استفاده از ظرفیت مراکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در کشوهای دیگر از جمله قطر که به فرهنگ سازی در حوزه صادرات و برند سازی که از مهمترین راهکارهای توسعه صادرات است، تاکید کرد.

میز ملی خرما با مشارکت نمایندگان ۶ استان فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان و بوشهر با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه و دیگر بخش‌های متولی خرما در سطح ملی و استانی در دشتستان برگزار ش.

هدف از تشکیل این میز ملی خرما حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان و بازار فروش این محصول است و این رویداد در راستای تثبیت قیمت مناسب آن برگزار شده است.

هر سال میز ملی خرما در آذر ماه تشکیل می‌شد ولی با توجه به حساسیت قیمت این محصول ۲ ماه قبل از برداشت محصول، نشست این میز امسال در استان بوشهر برگزار می‌شود تا برنامه‌ریزی لازم برای تثبیت قیمت خرما انجام شود و نگرانی کشاورزان و نخلداران در این زمینه پایان یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

یادداشت