عصرکشاورزی

1401-05-28 6:23 ب.ظ

از شایعه تا واقعیت؛ ماجرای پولی شدن بحث اسقاط خودرو چیست؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: بحث اسقاط خودرو یک موضوع حیاتی برای کشور است و با نظارت مجلس، شایعه پولی شدن بحث اسقاط خودرو محقق نمی‌شود.

آقای روح الله ایزدخواه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، گفت: بحث اسقاط خودرو‌های فرسوده که از دولت نهم شروع شد، یک موضوع حیاتی برای کشور است؛ با توجه به اینکه نیمی از خودرو‌های موجود در سطح کشور فرسوده بوده و تردد می‌کنند‏, نیاز است به این موضوع بیشتر توجه شود.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع مجلس، اکنون مشکل این است که دولت قبل موضوع اسقاط خودرو را کنار گذاشت و این مراکز راکد شدند، فرآیند انجام این کار بسیار کاهش پیدا کرد و باعث شد گواهی اسقاط کم شود، اما در عین حال تعداد متقاضیان زیاد باشد.

ایزدخواه گفت: طبق قانون جدید، اعلام شده تولیدکنندگان باید به ازای تولید هر ۴ خودرو یک خودرو اسقاط کنند، لذا فشار تقاضا باعث شده که با کمبود اسقاط مواجه شویم؛ افرادی هم در وزارت صمت می‌گویند اسقاط را پولی کنیم یعنی به جای اینکه اسقاط خودرو واقعا انجام شود، پول انجام این کار را به دولت دهیم و اسقاط را منتفی کنیم.

به گفته این نماینده مجلس، بیش از یک سال است که در کمیسیون صنایع موضوع اسقاط خودرو پیگیری شده و اکنون راهکار این موضوع این است که گواهی اسقاط باید معادل سازی شود؛ در حال حاضر رویه کار این گونه است که اگر قرار بر واردات خودرو دیزلی است باید گواهی دیزلی یا اگر خودرو بنزینی وارد می‌شود، گواهی تحویل بنزینی داده شود که این غیر منطقی است، با توجه به قانون جدید مهم نیست چه خودرویی اسقاط می‌شود و بر اساس میزان حجم خودرویی که وارد می‌شود باید خودرو اسقاط شود.

ایزدخواه با بیان اینکه تامین مالی نیز موضوع مهم دیگر در اسقاط خودروست، گفت: دولت اکنون نمی‌تواند تامین مالی کند و راهکار قانونی بحث گواهی، صرفه جویی سوخت است یعنی دولت طبق قانون باید از کاهش مصرف سوخت حمایت کند؛ باید شخصی که خودرو فرسوده را اسقاط می‌کند معادل یک سال مصرف بنزین، دولت او را تشویق کند، یعنی گواهی صرفه جویی سوخت دهد که قابلیت خرید و فروش در بورس بهادار را دارد.

به گفته این نماینده مجلس، راهکار سوم، بحث سامانه هاست، اکنون سامانه ناجا که پلاک گذاری می‌کند، سامانه ستاد بهینه سازی مصرف سوخت، سامانه مدیریت حمل و نقل سوخت با یکدیگر وصل نیست و باز هم امضا‌های طلایی نقش بازی می‌کند؛ زمانی ۲۲۰ مرکز در کشور فعال بود که برای ۳۰ هزار نفر اشتغال زایی ایجاد کرده بودند وهمچنین مواد اولیه صنعت فولاد نیز از این طریق تامین می‌شد، اما اکنون در این زمینه به شدت کمبود داریم.

ایزدخواه در پایان گفت: در قانون بودجه امسال هم گفته شده ۱۰ درصد از خودرو‌های اختصاص داده شده در قرعه‌کشی به دارندگان خودرو‌های فرسوده تعلق گیرد که متاسفانه وزارت صمت تاکنون آن را امحال کرده است.

بر اساس این گزارش؛ وزارت صمت همراه با خودروسازان در حال پیگیری طرحی از طریق شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و هیات وزیران است که به موجب آن خودروسازان به جای ارائه گواهی اسقاط خودرو مبلغی را به صندوق محیط زیست واریز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

یادداشت