امیرمسعود عابدین: رقابت خودروهای برقی برای خودروسازان قدیمی، به یک نبرد برای بقا تبدیل شده است. جیم فارلی (Jim Farley)، مدیرعامل فورد، جمعه گذشته در جشنواره ایدههای آسپن (Aspen Ideas Festival) این واقعیت را به وضوح بیان کرد. او هشدار داد که اگر شرکتهای خودروسازی آمریکایی نتوانند با شتاب خودروهای برقی چین همگام شوند، آینده فورد ممکن است به خطر بیفتد.
او قبل از بیان هشدار نهایی گفت: “ما در یک رقابت جهانی با چین هستیم و این فقط مربوط به خودروهای برقی نیست. ” وی افزود: “اگر این رقابت را ببازیم، فورد آیندهای نخواهد داشت. ” این مرد صرفاً بر اساس شنیدهها صحبت نمیکند؛ او بر اساس تجربه شخصی خود سخن میگوید.
چین: حجم تولید بالا، کیفیت برتر
هشدار فارلی پس از سفرهای او به چین مطرح شد؛ او میگوید در یک سال گذشته شش یا هفت بار به این کشور سفر کرده است. در آنجا، او از نزدیک دید که خودروسازان چینی با چه سرعتی از غرب پیشی میگیرند. چرا باید تا این حد از کشوری که نمیتواند خودروهای خود را در ایالات متحده آمریکا بفروشد، شگفتزده شد؟ پاسخ به میزان تولید بازمیگردد.
به گفته فارلی، چین نه تنها بیش از هر کس دیگری خودروی برقی تولید میکند، بلکه کیفیت آنها هم کم نیست. فارلی گفت: “هفتاد درصد از کل خودروهای برقی در جهان، در چین ساخته میشوند. ” این اظهارنظر مدت کوتاهی پس از آن مطرح شد که شیائومی، شاسیبلند لوکس YU۷ با قیمت ۳۵ هزار دلاری را عرضه کرد که گفته میشود ۲۰۰ هزار سفارش قبلاً برای آن ثبت شده است.
فارلی میگوید: “آنها از نظر فناوری داخلی خودرو برتری بسیاری دارند. برای مثال هواوی و شیائومی در هر خودرویی در زمینه فناوری و تکنولوژی حضور دارند؛ وقتی سوار این خودروها میشوید، نیازی به اتصال گوشی خود ندارید. به طور خودکار، کل زندگی دیجیتال شما در خودرو منعکس میشود. فراتر از آن، هزینه و کیفیت خودروهای چینی بسیار بهتر از چیزی است که من در غرب میبینم. “
چالش استراتژیک فورد در مواجهه با بازار در حال تغییر
بنابراین، پیام واضح است. فارلی میخواهد ایالات متحده در اسرع وقت به چین برسد. با این وجود، فورد در حال تطبیق استراتژی خود برای تولید خودروهای برقی کمتر است، نه بیشتر. این استراتژی به این دلیل است که بازارهایی که فورد در آنها حضور دارد، در حال حاضر بیشتر به خودروهای هیبریدی علاقه دارند. Business Insider اشاره میکند که سهام فورد تاکنون در سال جاری بیش از ۹ درصد افزایش یافته است.
با این حال، سؤال بزرگتر همچنان باقی است: آیا صرف تطبیق و تنظیم مسیر برای یک رقابت بلندمدت در بازار جهانی خودروهای برقی که به طور فزایندهای تحت سلطه چین قرار دارد، کافی خواهد بود؟ فارلی منتظر پاسخ این سئوال نیست، چرا که او از همین حالا زنگ خطر را به صدا درآورده است.
منبع: carscoops
۲۲۷۳۲۲
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰